12-01-2007

Werkbezoek december 2006

Na drie jaar niet in Kameroen te zijn geweest besloten de initiatiefnemers van de stichting Dja opnieuw de projecten te bezoeken. Op 1 december werden ze allerhartelijkst verwelkomd op de basisscholen van Soppo en Sasse. Een fotoverslag staat in het fotoboek op deze site. De ontvangst was een feest om mee te maken. Alle kinderen verzameld, zingen, bidden, dansen, muziek maken en zelfs de plechtige bewondering van de belangrijkste trofeeën van Soppo school: de voetbalbeker van het afgelopen seizoen.

Het schoolgebouw van Sasse is nu af en in gebruik. Wel moet er nog worden gewerkt aan een cementen vloer en echte deuren en kozijnen. Daar zijn nu met de stichting afspraken over gemaakt. De oudervereniging heeft het gehele meubilair betaald. Samen de schouders er onder, zo moet het lukken. Dat is overigens de afgelopen maanden bemoeilijkt doordat de meeste mensen hun baan als theeplukkers zijn kwijtgeraakt. Er is nu sprake van een heuse economische terugval in de streek, en de armsten zijn uiteraard de dupe.

Bij Soppo bewonderden we het nieuwe toiletgebouw. Het ziet er voor Nederlanders niet indrukwekkend uit, maar voor de school is het een enorme vooruitgang: de toiletten kunnen beter worden gereinigd, ze kunnen worden hergebruikt als ze vol zijn (tja..) en er is stromend water voor het wassen van handen.

In Limbé Botanic Garden woonden we de slotceremonie van een trainingsweek af, waarbij straatkinderen de eerste beginselen zijn bijgebracht van ecotoerisme en begeleiding van toeristen. In januari volgt nog een opfriscursus, en ze zijn nu klaar om in te stromen in veel langer durende, professionelere trainingen. Tevreden gezichten, bij de deelnemers, maar ook bij de organisatoren en bij ons. Een uiterst professionele aanpak, een goede verslaglegging en zelfs lovende artikelen in de krant. Een vervolg waard.